سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان در مصاحبه با ماهنامه عصر تراکنش درباره اسپیناف این شرکت و برنامههای پیشرویشان میگوید؛
«به دنبال آگاهیبخشی مردم به استفاده از دایرکت دبیت هستیم»
دایرکت دبیت، راهکاری است که کاربران با استفاده از آن به کسبوکارها اجازه پرداخت مستقیم از حساب بانکی خود را برای خریدهای پرتکرار و پرداخت اشتراکهای دورهای میدهند. شرکت فرابوم این محصول را با نام تجاری «پیمان» برای مشتریان بانکها و صاحبان کسبوکارهای آنلاین از سال ۱۳۹۸ ارائه کرده است؛ محصولی که بعد از گذشت چهار سال از فعالیتش به دلیل رشد بسیار خوبی که در بازار داشت، اکنون به یک شرکت مستقل تبدیل شده و قصد دارد سهم قابل توجهی از پرداختهای آنلاین کشور را به سمت دایرکت دبیت بیاورد. در گفتوگویی که با سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان داشتیم، ابتدا به شکلگیری پیمان و اسپینآف آن پرداختیم و سپس درباره برنامههای این شرکت صحبت کردیم. به گفته بختیاری، دایرکت دبیت درد پرداخت را بسیار کم میکند و به دلیل تجربه کاربری و امنیت بالایی که دارد میتواند در آیندهای نزدیک در بسیاری از پرداختهای خرد جایگزین روشهای فعلی شود. در ادامه گزارشی از این گفتوگو را میخوانید.
سحر بختیاری، مدیرعامل پیمان ابتدا درباره شکلگیری این شرکت صحبت میکند. به گفته او، پیمان بهعنوان سرویس دایرکت دبیت در شرکت فرابوم راهاندازی شد که ارائه خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانکها و صاحبان کسبوکارهای آنلاین فراهم میکرد: «ایدهی ارائه سرویس دایرکت دبیت از دل شرکت توسن شکل گرفت که ابتدا تحت عنوان توسنبوم فعالیت خود را در زمینه پرداخت عوارض آزادراهی آغاز کرد. در ابتدا برای ارائه این خدمت، باید بانکها قانع میشدند تا چنین سرویسی را ارائه دهند که با راهاندازی دایرکت دبیت در سایت nspay.ir اعتماد یکی دو بانک جلب شد. سپس در سال ۱۳۹۷ شرکت فرابوم با سهامداری مشترک توسن و چند بانک بزرگ کشور شکل گرفت. فرابوم تمرکزش روی حوزه بانکداری باز بود و در سال ۱۳۹۸ اولین محصول خود را با نام «پیمان» ارائه کرد که خدمات پرداخت مستقیم از حساب بانکی را برای مشتریان بانکها و صاحبان کسبوکارهای آنلاین فراهم میکرد و بدین صورت در هربار خرید، کاربر دیگر نیازی به واردشدن به درگاه پرداخت و واردکردن اطلاعات کارت بانکی خود نداشت. با توجه به رشد ارگانیک و چشمگیری که این محصول از سال ۱۳۹۸ تاکنون داشته و ظرفیت جدی که در بازار برای توسعه بیشتر آن وجود دارد، در مجموعه فرابوم و توسن تصمیم گرفته شد که با اسپینآف، پیمان به یک شرکت مستقل تبدیل شود. علت این اقدام نیز این بود که با آمدن یک شریک تجاری قوی بتوان رشد پیمان را بهصورت نمایی افزایش داد. درنتیجه پیمان با سرمایهگذاری و مشارکت گروه مالی آگاه، متولد شد و در حال حاضر کارهای ثبت شرکت نیز انجام شده است.»
طبق توضیحات بختیاری، پیمان هماکنون بیش از یک میلیون کاربر فعال و روزانه بالغ بر 60 هزار تراکنش دارد. هر کدام از کاربران، قراردادی با پیمان دارند و بر اساس آن، تراکنشهایشان بر بستر دایرکت دبیت انجام میشود که با سرعت خوبی، هم تعداد کاربران پیمان و هم تعداد تراکنشهای بر بستر آن در حال رشد است. مدیرعامل پیمان میگوید: «بخش قابل توجهی از این رشد با همکاری سرویسدهندههای بزرگ بازار مانند اسنپ، کافه بازار، آپ، ایرانسل، همراهاول، تپسی و تقریبا هر نام بزرگی که در اکوسیستم فعالیت میکند، ایجاد شده است.»
شروع فعالیتهای بازاریابی و برندینگ
اکنون ما در صدد این هستیم که هم روی سرویس دایرکت دبیت در لایه B و هم در لایه کاربران C آگاهیبخشی انجام دهیم و دایرکت دبیت را بهعنوان سرویسی که بسیار سریعتر و راحتتر از روشهای متداول پرداخت است، معرفی کنیم. در نقشه راه پیمان بودجه قابل توجهی برای بازاریابی و برندینگ دیده شده که در یکسال آینده بخش عمدهای از این بودجه صرف این آگاهیبخشی خواهد شد
بختیاری یکی از مهمترین ماموریتهایشان در راستای مستقلشدن پیمان را آگاهیبخشی جامعه به استفاده از خدمات دایرکت دبیت عنوان میکند: «تقریبا پیمان تاکنون در سکوت فعالیت کرده است، چراکه تمرکزش بر حوزه B2B بوده و فعالیت بازاریابی خاصی روی آن انجام نشده است. اکنون ما در صدد این هستیم که هم روی سرویس دایرکت دبیت در لایه B و هم در لایه کاربران C آگاهیبخشی انجام دهیم و دایرکت دبیت را بهعنوان سرویسی که بسیار سریعتر و راحتتر از روشهای متداول پرداخت است، معرفی کنیم. در نقشه راه پیمان بودجه قابل توجهی برای بازاریابی و برندینگ دیده شده که در یکسال آینده بخش عمدهای از این بودجه صرف این آگاهیبخشی خواهد شد چراکه معتقدیم این سرویس دارای امنیت، سرعت و راحتی بسیار بالایی است.»
او سپس به مزیتهایی که سرویس دایرکت دبیت هم برای کسبوکارهای ارائهدهنده این سرویس و هم برای کاربران نهایی دارد، اشاره میکند و اینطور توضیح میدهد: «اگر بخواهیم از زاویه دید مشتریهای خودمان به این سرویس نگاه کنیم، به واسطهی استفاده از دایرکتدبیت مخصوصا در کسبوکارهایی مانند کیف پولها، امکان پیشبینی درآمد پایدار و جریان نقدینگی وجود دارد که مدیریت مالی و تنظیم درآمد را برای کسبوکارها راحتتر میکند. در حالت کلی نیز یک محیط کاملا راحت با تجربه کاربری لذتبخشی را در اختیار کاربر قرار میدهد که قادر است فرایند پرداخت را به صورت لحظهای و در حدود ۲ ثانیه انجام دهد. تحقیقات نشان داده است استفاده از دایرکت دبیت باعث شده که نرخ بازگشت به خرید تا ۲ برابر در کسبوکارها افزایش پیدا کند. در نتیجه، دایرکت دبیت همانقدر که برای یک کاربر جذابیت دارد، برای کسبوکار نیز ارزش خلق میکند و به همین دلیل است که هر کدام از مجموعههایی که با ما همکاری دارند و شاهد تغییراتی در کسبوکارشان بودند، حالا سعی دارند که این مدل را در لایههای دیگری نیز پیادهسازی کنند تا بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.»
رگولاتوری؛ مهمترین چالش
یکی از چالشهای مهمی که در حال حاضر کسبوکارهای فینتکی در کشور با آن دستوپنجه نرم میکنند، موضوعات مربوط به رگولاتوری است. بختیاری نیز مهمترین چالش پیمان را رگولاتوری عنوان میکند: «اگر بخواهم راجعبه جدیترین ریسک در کسبوکارهای فینتکی ایران صحبت کنم، قطعا باید به رگولاتوری اشاره کنم. در واقع این موضوع را میتوانیم در بخشهای مختلف اکوسیستم فینتک کشور مشاهده کنیم. هنوز در کشور ما، موضع رسمی رگولاتور در قبال دایرکت دبیت، مثل بسیاری از کسبوکارهای فینتکی جدید دیگر مشخص نیست.؛ درنتیجه این موضوع یکی از ریسکهای جدی است که با آن روبهرو هستیم.»
مشتریانی میتوانند از سرویس پرداخت مستقیم پیمان استفاده کنند که بانک آنها طرف قرارداد این شرکت باشد. تاکنون نیز این امکان برای مشتریان ۱۴ بانک شامل بانکهای ملی، ملت، تجارت، کشاورزی، سامان، اقتصاد نوین، پست بانک و… توسط پیمان فراهم شده است. بختیاری در این خصوص میگوید: «پوشش کارتی پیمان در شبکه شتاب بالای ۸۰ درصد بوده و استفاده از این سرویس تقریبا برای همه قابل دسترس است. البته که پوشش تعداد زیاد بانکها توسط پیمان، همانقدر که یک مزیت رقابتی محسوب میشود، برای ما چالشبرانگیز نیز هست. چراکه همکاری با بانکهایی که کاملا از نظر کارکردی متفاوت هستند و یکپارچهکردن نیازهای هر کدام در یک محصول، کار پیچیدهای است. این امر مستلزم تعامل مستمر با بانکها جهت بهبود این خدمات است. به هر حال هر سرویسی از نقطه شروع تا به بلوغرسیدن آن، دچار بسیاری از چالشها و مشکلات است ولی کار بزرگی که در فرابوم آغاز شد و پیمان در حال ادامهدادن آن است، همین کنار هم قراردادن بانکهاست تا بتوان سرویس خوبی را بر اساس نیاز کاربران ارائه کرد.»
بیرقیب هستیم اما انحصار نداریم
بختیاری توضیح میدهد که برنامه آنها تا پایان سال ۱۴۰۲ این است که با کسبوکارهای بزرگ بازار که هنوز مشتری پیمان نشدهاند، مذاکره و سعی کنند ارزش افزوده جدیدی برای نیازهای مختلف خلق کنند: «تا پایان سال تمرکز اصلیمان بر معرفی بیشتر برند پیمان است و البته قصد داریم امکانات جدیدی را نیز به محصولمان اضافه کنیم و آن را ارتقا دهیم. پیمان از ابتدا با ۱۴ بانک تفاهمنامه همکاری داشته و کسبوکارهای خوشنامی مانند بازارپی و وندار، نمایندگان فروش پیمان هستند. تقریبا میتوان گفت که پیمان در کشور بیرقیب است و کسبوکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند، تعداد بانکهای بسیار کمتری را نسبت به پیمان پوشش میدهند. برنامههایی نیز برای افزایش تعداد بانکهای طرف قرارداد داریم تا گستره وسیعتری از کارتهای بانکی را تحت پوشش قرار دهیم.»
با توجه به صحبتهای بختیاری، در حال حاضر استراتژی پیمان واردشدن به حوزه SMEها نیست و بیشتر تمرکزشان علاوهبر شرکتهای بزرگ، روی تقویت زیرساختهای فنی است: «هدف اصلی که در حال حاضر داریم، متمرکزشدن روی خود محصول و معرفی آن به عموم مردم است. ضمن این که، برای رفع نقاط قابل بهبود شناسایی شده، گسترش زیرساختها و ظرفیتهای بیشتر نیز اقداماتی در حال انجام است.»
طبق صحبتهای مدیرعامل پیمان، دایرکت دبیت سرویسی است که درد پرداخت را بسیار کم میکند و تجربه کاربری لذتبخشی را به کاربران ارائه میدهد؛ درنتیجه جای رشد بسیار زیادی در کشور دارد و حتی در آیندهای نزدیک ممکن است به دلیل تجربه بهتر و امنیت بالا، در بسیاری از پرداختها بهخصوص تراکنشهای خرد و تکرار شونده، جایگزین روشهای فعلی پرداخت شود: «هدفی که ما در بازار داریم این است که در آینده نزدیک بتوانیم سهم قابل توجهی از پرداختهای غیرحضوری را با استفاده از دایرکت دبیت کسب کنیم.»