ورود به بازار ارزهای دیجیتال، نیازمند دسترسی سریع و آسان به موجودی ریالی است. در بسیاری از مواقع، تأخیر در واریز وجه یا پیچیدگیهای تکرار ورود اطلاعات بانکی، میتواند کاربران را از انجام بهموقع معاملات باز دارد.
با هدف بهبود این تجربه، صرافی والکس با همکاری پیمان، راهکار «پرداخت مستقیم (Direct Debit)» را پیادهسازی کرده است؛ راهکاری بهروز که به کاربران امکان میدهد بدون نیاز به واردکردن چند باره اطلاعات کارت بانکی در هر واریز، کیف پول ریالی خود را سریع و آسان شارژ کنند.
در این راهنما، مراحل فعالسازی پرداخت مستقیم در والکس، بهصورت گامبهگام آموزش داده شده است. با استفاده دایرکت دبیت، میتوانید با اطمینان خاطر و سرعت بیشتر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کنید.
چگونگی فعالسازی «پرداخت مستقیم والکس»
راهکار پرداخت آنی پیمان (Instant Payment) در صرافی والکس پیادهسازی شده که با هدف سادهسازی و سرعتدادن به فرآیند شارژ کیف پول ریالی طراحی شده است.
با فعالسازی این راهکار، کاربران میتوانند بدون نیاز به ورود مکرر اطلاعات کارت بانکی، بهطور مستقیم و با یک کلیک از حساب بانکی خود به کیف پول والکس واریز انجام دهند. این روش، علاوه بر افزایش امنیت و سهولت، باعث تسریع در ورود به معاملات رمزارزی میشود و احتمال ازدسترفتن فرصتهای حساس بازار را به حداقل میرساند.
در این راهنمای آموزشی، مراحل فعالسازی و استفاده از دایرکت دبیت (Direct Debit) در والکس را بهصورت تصویری و گامبهگام با یکدیگر مرور میکنیم.
۱. ورود به حساب کاربری و بخش واریز
وارد حساب کاربری خود در والکس شوید و سپس همانند تصویر روی گزینه «واریز» کلیک کنید.
 
															۲. انتخاب گزینه «پرداخت مستقیم»
در فهرست انواع راهکارهای واریز ریالی به والکس، گزینه «پرداخت مستقیم» را انتخاب کنید.
 
															همانند تصویر زیر، برای بستن قرارداد جدید، روی دکمه آبیرنگ «فعالسازی پرداخت مستقیم» کلیک کنید.
 
															۳. صفحه معرفی پرداخت مستقیم در والکس و مزایای آن
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، پس از کلیک در مرحله قبل، بلافاصله صفحهای به شما نمایش داده میشود که در آن به معرفی راهکار پرداخت مستقیم در والکس پرداخته شده است؛ روی دکمه آبیرنگ «فعالسازی» کلیک کنید.
 
															۴. انتخاب بانک برای تنظیم قرارداد پرداخت مستقیم
همانطور که در تصویر مشاهده میکنید، برای بستن قرارداد پرداخت مستقیم والکس باید در یکی از بانکهای ملت، کشاورزی، ملی ایران، تجارت، پست بانک ایران، اقتصاد نوین، سامان، سرمایه، سینا، قرضالحسنه مهر ایران و دی حساب داشته باشید؛ لازم به یادآوری است که حساب بانکی شما نباید از نوع جاری (حساب دارای دسته چک)، بنکارت یا مشترک باشد.
یکی از بانکها را با توجه به نوع حساب و البته سقف واریزی که در تصویر مشخص شده است، انتخاب کنید.
 
															۵. تایید جزئیات قرارداد پرداخت مستقیم
پس از انتخاب بانک، همانند تصویر، جزئیات قرارداد پرداخت مستقیم که بهصورت پیشفرض توسط والکس برای کاربران تنظیم شده است به شما نمایش داده میشود. در این مثال، با انتخاب بانک سامان، کاربر میتواند طی روز ۲۰ تراکنش داشته باشد. منظور از سقف هر تراکنش این است که هر تراکنش تا چه عددی میتواند باشد. 
همچنین در حال حاضر، طی ۲۴ ساعت فقط میتوان تا سقف ۱۰ میلیون تومان واریزی از بانک سامان به والکس داشت. 
یعنی کاربر میتواند طی روز این ۱۰ میلیون تومان را یا بهصورت یکجا به والکس واریز کند یا در بیشترین حالت در قالب ۲۰ تراکنش خردتر.
در صورت تایید همین جزئیات، صفحه «قوانین و مقررات» را بخوانید. اگر با مفاد آن موافق بودید، تیک آبی را زده و سپس روی دکمه «فعالسازی پرداخت مستقیم» کلیک کنید تا وارد مرحله احراز هویت شوید؛ اما اگر با جزئیات این قرارداد موافق نبودید، روی نماد مداد، بالا سمت چپ تصویر، کلیک کنید تا جزئيات را مطابق نیازمندیتان تنظیم کنید. 
 
															۵.۱ ویرایش قرارداد پرداخت مستقیم در والکس
همانطور که در مرحله قبل گفتیم، اگر با جزئیات قرارداد پرداخت مستقیم پیشفرض در والکس موافق نبودید، روی نماد «مداد» همانند تصویر پایین کلیک کنید.
 
															در صفحه جدید میتوانید تعداد تراکنش روزانه، سقف هر تراکنش (که بیشتر از قوانین و محدودیتهای بانک مرکزی ایران نمیتواند باشد)، مدت زمان قرارداد واریز مستقیم را براساس نیازمندیتان تغییر دهید.
پس از تعیین موارد بالا، صفحه «قوانین و مقررات» را بخوانید. اگر با مفاد آن موافق بودید، تیک آبی را زده و سپس روی دکمه «فعالسازی پرداخت مستقیم» کلیک کنید تا وارد مرحله احراز هویت شوید.
 
															۶. ورود به مرحله احراز اطلاعات بانکی و هویتی
در این مرحله، نیاز است که احراز اطلاعات هویتی و بانکی شما توسط سرویس پیمان انجام شود. وارد صفحهای مشابه درگاه اینترنتی (همانند تصویر زیر) خواهید شد.
در این درگاه، کد ملی شما میان صفحه، بهصورت ترکیبی از عدد و ستاره که غیرقابل ویرایش است، دیده میشود.
اطلاعات خواستهشده مانند شماره کارت بانکی، CVV2، تاریخ انقضا و کد امنیتی را وارد کنید. به یاد داشته باشید که کارت بانکی، کد ملی و شماره موبایل شما همه و همه باید متعلق به یک نفر باشد.
یکبار دیگر درستی اطلاعات کارت بانکی را مرور و سپس روی دکمه «دریافت رمز پویا» کلیک کنید.
رمز پیامکشده را در قسمت خالی مربوطه وارد کنید و در نهایت دکمه سبزرنگ «تایید» را بزنید.
 
															۷. فعالسازی موفقیتآمیز پرداخت مستقیم والکس
پس از تایید در مرحله قبل، با پیامی مشابه تصویر پایین مواجه خواهید شد که نشان میدهد قرارداد پرداخت مستقیم شما با والکس بهدرستی بسته شده است؛ برای واریز ریالی از طریق این راهکار پرداخت، روی دکمه آبیرنگ «بازگشت به کیف پول» کلیک کنید.
 
															۸. نحوه استفاده از پرداخت مستقیم در والکس
پس از بازگشت به کیف پول، مجدد گزینه «پرداخت مستقیم» را انتخاب کنید. سپس در ردیف اول، مبلغ واریز را تایپ کنید.
در ردیف بعدی، بانکی را که با آن قرارداد پرداخت مستقیم فعال کردهاید (در این مثال: بانک سامان) انتخاب کنید.
در نهایت گزینه آبیرنگ «واریز» را انتخاب کنید.
 
															همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، پیام «واریز با موفقیت انجام شد» به شما نمایش داده میشود و حساب ریالی والکس به همان میزان شارژ خواهد شد؛ پس از آن میتوانید معاملات رمزارز خود را طبق روال قبلی انجام دهید.
توجه کنید که از این به بعد، دیگر نیازی به طیکردن مجدد مراحل ندارید و تنها با تایپ مبلغ تراکنش، بانک و زدن دکمه واریز، کیف پول ریالی شما بهطور مستقیم از حساب بانکیتان شارژ خواهد شد.
 
															۹. مدیریت قراردادهای پرداخت مستقیم در والکس
مشابه تصویر پایین، به صفحه واریز تومانی، پرداخت مستقیم برگردید. سمت چپ، گزینه «مدیریت و افزودن» در دسترس شما قرار دارد.
در صورتیکه تمایل دارید با بانک دیگری نیز قرارداد پرداخت مستقیم تنظیم کنید، گزینه شماره ۱ را انتخاب کنید و مراحل قبلی را از ابتدا تا انتها دوباره طی کنید و اگر میخواهید قراردادهای فعلی را مشاهده و در صورت لزوم، لغو کنید، روی گزینه دوم یعنی «مدیریت حسابهای فعلی» کلیک کنید.
 
															۱۰. لغو قرارداد پرداخت مستقیم در والکس
اگر قصد لغو قرارداد پرداخت مستقیم در والکس را دارید از بخش کیف پول، روی گزینه «حسابهای بانکی» کلیک کنید. سپس تب پرداخت مستقیم را انتخاب و فهرست قراردادهای خود را مشاهده کنید. در مثال داخل مطلب، تنها یک قرارداد پرداخت مستقیم با بانک سامان کاربر بسته شده است که در همین بخش، قابل رویت است. 
برای مشاهده جزئیات یا حذف قرارداد مورد نظر، روی نماد «سهنقطه» کلیک کنید.
 
															با کلیک روی نماد «سهنقطه» به این صفحه هدایت میشوید و مشخصات قرارداد پرداخت مستقیم را میتوانید ببینید. در صورت تمایل به حذف این قرارداد، گزینه «لغو قرارداد» در سمت چپ را انتخاب کنید.
 
															همانطور که مشاهده میکنید، پس از انتخاب نهایی «لغو قرارداد» بخش قراردادهای پرداخت مستقیم در والکس خالی شد و پیامهای مربوطه شامل «حذف قرارداد پرداخت مستقیم از بانک سامان» و «در حال حاضر پرداخت مستقیم فعال ندارید» به شما از حذف کامل آن اطمینان میدهد.
 
															۱۱. مشاهده تاریخچه تراکنشهای پرداخت مستقیم در والکس
اگر قصد مشاهده تاریخچه واریزهای خود به روش پرداخت مستقیم در والکس را دارید، در صفحه اصلی حساب کاربری خود، سمت چپ بالا، روی نماد «کیف پول» بزنید تا همانند تصویر، زیرمنوی آن را ببینید. روی گزینه «تاریخچه تراکنشها» کلیک کنید.
 
															در مرحله بعد، در صفحه «تاریخچه تراکنشها» از بین دستهبندیهای موجود، ابتدا «واریز تومان» و سپس «واریزهای مستقیم» را انتخاب کنید. همانند تصویر پایین، فهرست تراکنشها با جزئيات شامل تاریخ، ساعت، مبلغ، کارمزد، شماره حساب، کد رهگیری و وضعیت نهایی آنها در دسترس شما قرار میگیرد.
 
															مشاهده پیامها و اعلانهای پرداخت مستقیم در والکس
سیستم پیامرسانی والکس، عموما در داشبورد خود این صرافی است. در حساب کاربری، روی نماد «زنگوله» کلیک کنید. همانطور که در تصویر پایین مشاهده میکنید، پیامهای «ایجاد قرارداد پرداخت مستقیم»، «تراکنش موفق به روش پرداخت مستقیم» و در نهایت «حذف قرارداد پرداخت مستقیم» را به ترتیب جدیدترین وقایع، با تاریخ و زمان برای شما فهرست شده است.
 
															پرسشهای متداول برای «پرداخت مستقیم والکس»
۲ حالت وجود دارد:
– اطلاعات کارت بانکی بهدرستی وارد نشده است؛ یکبار دیگر شماره کارت ۱۶ رقمی، CVV2 و تاریخ انقضای کارت را برای اطمینان بررسی کنید.
– همچنین در حال حاضر، برای فعالسازی «پرداخت مستقیم» باید در یکی از بانکهای ملت، تجارت، سامان، پستبانک، اقتصاد نوین، کشاورزی، قرضالحسنه مهر ایران، سرمایه، دی، سینا و ایران زمین حساب و شماره کارت بانکی به نام خودتان داشته باشید.
پیمان با بانک مورد نظر، طرف قرارداد نیست و شما نمیتوانید با داشتن حساب در این بانک، پرداخت مستقیم را در والکس فعال کنید؛ لطفا با کارت بانک دیگری دوباره تلاش کنید.
برای فعالسازی قرارداد پرداخت مستقیم باید شماره موبایل و کد ملی واردشده با اطلاعات حساب بانکی مطابقت داشته باشد؛ اطمینان حاصل کنید که شماره موبایل واردشده با شماره موبایل احرازشده در بانک و والکس یکسان باشد.
اگر پس از واریز مستقیم، با پیام «تراکنش موفق» در والکس مواجه شدید، پول از حساب بانکیتان کم شد اما کیف پول ریالی شما شارژ نشد، با پشتیبانی والکس به شماره تلفن 02191006555 ارتباط بگیرید.
اگر پس از واریز مستقیم، با پیام «تراکنش ناموفق» در والکس مواجه شدید، با پشتیبانی پیمان به شماره تلفن 02191691499 داخلی 1 ارتباط بگیرید.
